Back

Decizia etapei de incadrare (PROIECT) pentru "Exploatarea agregatelor minerale din perimetrul Cotu Ghiolului, curs de apa – raul Siret, in vederea decolmatarii albiei minore’’ - titular ECATO COMPREST SRL

Decizia  etapei de încadrare - proiect

Nr. 6154 /14.08.2019

               Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de ECATO COMPREST SRL cu sediul in com. Suraia , sat Suraia, jud. Vrancea , înregistrată la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 2611/06.03.2019 ,

               în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare ,

              Agenţia Pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 08.08.2019 că proiectul : “ Exploatarea agregatelor minerale din perimetrul Cotu Ghiolului, curs de apa – raul Siret, in vederea decolmatarii albiei minore ” propus a fi amplasat în extravilan com. Suraia, jud. Vrancea si extravilan com. Umbraresti, satul Salcia, jud. Galati , se supune evaluării impactului asupra mediului, se supune evaluării adecvate si nu se supune evaluarii impactului asupra corpurilor de apa.

 

Justificarea prezentei decizii:

I.Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a)- proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, pct. 2a ( cariere, exploatari miniere de suprafata si de extractie a turbei, altele decat cele prevazute in anexa 1 );

    - proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul acestuia fiind situat în urmatoarele arii protejate: Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si Situl de Importanţă Comunitară  ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior ,

   - proiectul intra sub incidenta art. 48 , alin.(1) , lit.d din Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.

b)Caracteristicile proiectului :

        b1) Dimensiunea si conceptia intregului proiect :

      Localizarea proiectului

      Perimetrul Cotu Ghiolului este amplasat în albia minoră a râului Siret, centrul albiei, în comuna Suraia, judeţul Vrancea şi comuna Umbrăreşti, judeţul Galaţi.

      Perimetrul are o forma poligonală  neregulata având o lungime maxima de cca. 620 m ,  si o  lăţime  maxima de cca. 32-60 m şi suprafaţa totala inchiriata de 27128 mp fiind delimitat de 19 puncte cu coordonate STEREO 70 după cum urrmează:

 

Nr. punct

X

Y

1

467103

689969

2

467118

689924

3

467175

689972

4

467221

690015

5

467266

690070

6

467277

690131

7

467280

690181

8

467269

690251

9

467224

690309

10

466163

690368

11

467055

690429

12

4670337

690392

13

467090

690350

14

467153

690297

15

467209

690259

16

466241

690195

17

467239

690116

18

467228

690081

19

467202

690042

 

 

 

        Justificarea necesității proiectului

        Exploatarea agregatelor minerale va servi la decolmatarea albiei minore a raului Siret si marirea sectiunii de scurgere conform Studiului Tehnic Zonal intocmit de SC Cominsant Proiect SRL Buzau.

        Accesul în perimetru se va face din statia de sortare pe un drum de exploatare , de circa 1 km pana in perimetru. Drumul de acces va fi întreţinut în permanenţă de beneficiar.

Pentru folosirea căilor de acces în/din perimetrul de exploatare, societatea comercială a obţinut Acordul de reabilitare nr. 10261/08.01.2019 din partea Primăriei Comunei Suraia, judeţul Vrancea.

        La începerea lucrărilor se va borna şi inscripţiona perimetrul de exploatare cu borne din beton , cu inaltimea de 1,5 m care vor fi vopsite la capete .

Lucrările ce urmeaza a fi executate constau în:

  • lucrări de pregătire şi deschidere
  • trasarea şi materializarea fâşiilor
  • extracţia cu ajutorul utilajelor –draglina, excavator
  • incarcarea direct in autobasculante
  • transportul agregatelor la beneficiari

 

Extracţia agregatelor se va realiza prin metoda fâşiilor longitudinale, successive, orientate paralel cu axul raului si cu avansare din aval catre amonte si de la firul apei spre malul drept. Adancimea medie de exploatare va fi de 1,75 m, adancimea maxima de exploatare va fi de 3,0 m(P4), fara a cobori sub cota talvegului natural al raului ,conform profilelor transversal din documentatia tehnica.

Extracţia propusă se va face cu draglina, wola iar transportul agregatelor la instalaţiile de prelucrare/beneficiari se va face cu autobasculante. Agregatele minerale extrase vor fi încărcate direct în mijloace auto şi transportate la instalaţiile de prelucrare, astfel încât la sfârşitul zilei întregul volum excavat să fie îndepărtat din albia minoră.

Pe toata lungimea se vor  respecta pilierii de siguranţă de 20 m pe toata lungimea perimetrului de exploatare .

Elemente geometrice ale excavatiei:

  • suprafata totala a terenului = 27128 mp
  • adancimea medie de exploatare = 1,75 m
  • adancimea maxima de exploatare = 3,0 m.

 

Rezervele de agregate :

Volumul rezervei de agregate minerale estimat, este , V = 47.800 mc.

 

Organizarea de santier

Pentru realizarea exploatării agregatelor minerale nu este necesară realizarea unei organizări de şantier.

 Se vor folosi dotările din cadrul staţiei de sortare aflata in apropierea perimetrului.

 

b2)Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate : pe sectorul de rau in care este amplasat proiectul exista solicitari similare pentru proiecte de regularizare, decolmatare , recalibrare rau Siret fapt care impune analiza impactului cumulativ.

b3)Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii : agregate minerale, apa.

b4)Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate :

-In perioada de executie a lucrarilor prevazute in proiect rezulta: deseuri menajere amestecate , pamant si pietre de la excavatii

-Deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului vor fi gestionate conform prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind gestionarea deseurilor si HG nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile , inclusiv deseurile periculoase cu modificarile si completarile ulterioare.

Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si valorificate prin unitati specializate.

b5) Poluarea si alte efecte negative : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

Se vor respecta prevederile si limitele SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant .

b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza , inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

-  riscuri de dezastre naturale  - nu este cazul .

- riscuri cauzate de schimbarile climatice- nu este cazul.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana- nu este cazul .

c) Amplasarea proiectelor :

 c1) Utilizarea actuala si aprobata a terenurilor :  conform certificatului de urbanism nr. 1/03.01.2019 emis de catre Primaria comunei Suraia si certificatului de urbanism nr. 21/07.02.2019 emis de Consiliul Judetean Galati folosinta actuala a terenului este: drumuri de interes local si zona albie a unui curs de apa clasificat si albia raului Siret.

c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale ( inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia :

Informatiile din domeniul gospodaririi apelor aferente amplasamentului propus: bazinul hidrografic : Siret; cursul de apă: raul Siret ;  denumirea şi codul cadastral : XII – 1.000.00.00.00.0; corpul de apă (de suprafaţă şi/sau subteran): denumire şi cod –RORW12-1_B9

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural , acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

      a) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor: raul Siret,

      b) zonele costiere si mediul marin : nu este cazul ,

      c) zonele montane si forestiere : nu este cazul ,

      d) arii naturale protejate de interes national, comunitar, international : amplasamentul proiectului este situat in Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si Situl de Importanţă Comunitară  ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior ,

      e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei in vigoare : amplasamentul proiectului este situat in Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si Situl de Importanţă Comunitară  ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior,

      f) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevazute de legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri: nu este cazul ,

      g) zonele cu o densitate mare a  populatiei : nu este cazul .

      h) peisaje si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

  d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care poate fi afectata : - nu poate fi stabilita in aceasta etapa procedurala.

  d2) Natura impactului: - nu poate fi stabilita in aceasta etapa procedurala .

 d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul , proiectul nu intra sub incidenta Conventiei  privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la 25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

  d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in aceasta etapa exista incertitudini cu privire la acest aspect,

      d5) Probabilitatea impactului : in aceasta etapa , exista incertitudini cu privire la acest aspect.

 d6) Debutul, durata , frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului : - nu poate fi stabilit in aceasta etapa procedurala .

 d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: - nu poate fi stabilit in aceasta etapa procedurala .

 d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: - nu poate fi stabilit in aceasta etapa procedurala.

II. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii adecvate sunt urmatoarele:

      - proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.  57 / 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare si se supune prevederilor Ordinului MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvata a efectelor potentiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, amplasamentul proiectului este situat in Aria de Protecţie Specială Avifaunistică ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior si Situl de Importanţă Comunitară  ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior.

      - amplasamentul este situat in albia minora a raului Siret in ecosisteme care constituie habitate potentiale pentru specii de pasari, insecte, mamifere, amfibieni, reptile si pesti mentionate in Formularul Standard al ariei protejate de interes comunitar care pot fi afectate prin implementarea proiectului propus si prin activitatea care ulterior va fi desfasurata.

      - prin lucrarile de exploatare a agregatelor minerale din albia minora a raului Siret proiectul ar putea afecta semnificativ speciile si /sau habitatele de interes comunitar pentru care ariile naturale protejate au fost desemnate.

     - realizarea investitiei este de natura sa aduca modificari fizice in  cadrul ariilor naturale protejate.

     - proiectul propus necesita parcurgerea studiului de evaluare adecvata deoarece din completarea listei de control aferenta etapei de incadrare in procedura de evaluare adecvata rezulta ca proiectul este susceptibil a avea un impact semnificativ asupra integritatii ariilor naturale protejate de interes comunitar.

     - adresa nr. 126/26.07.2019 , inregistrata la APM Vrancea cu nr. 8197/29.07.2019 emisa de Agentia Nationala pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Vrancea .

III. Motivele pe baza carora s-a stabilit neefectuarea evaluarii impactului asupra corpurilor de apa sunt urmatoarele:

  • A.B.A. Siret Bacau, prin adresa  nr. 12334/IL/10.07.2019 , inregistrata la A.P.M. Vrancea cu nr. 7494/10.07.2019  , decide ca nu este necesara elaborarea SEICA deoarece:
  • lucrarile de decolmatare, reprofilare si de regularizare a scurgerii realizate prin indepartarea materialului aluvionar in exces din albiile minore ale cursurilor de apa reprezinta lucrari specifice pentru mentinerea capacitatii optime de transport a cursurilor de apa pentru prevenirea si diminuarea efectelor produse de eroziuni si inundatii , precum si pentru reducerea riscului la inundatii si asigurarea protectiei si sigurantei populatiei. Aceste lucrari se executa in zonele cu deponii si in zonele cu eroziuni ale malurilor existente/formate pe un curs de apa , sunt absolut necesare si cu efecte pozitive asupra mentinerii sectiunilor optime de scurgere ,diminuarea nivelului energiei specifice in sectiune, igienizarea raului in zona de exploatare si pastrarea talvegului natural al raului.
  • corpul de apa subterana are stare calitativa si cantitativa buna si nu a fost indentificat ca fiind la risc de neatingere a starii chimice.
  • corpul de apa de suprafata are stare ecologica moderata si stare chimica buna.
  • toate lucrarile propuse prin proiect se regasesc ca si masuri de baza in Planul de management actualizat al spatiului hidrografic Siret pentru mentinerea starii bune a corpurilor de apa si atingerea obiectivelor de mediu.
  • A fost obtinut avizul de gospodarire a apelor nr. 36/28.02.2019 emis de catre Administratia Bazinala de Apa Siret.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.