Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Modernizare drum comunal în satul Năneşti cu lungimea de 2.0 km şi drum comunal în satul Feldioara cu lungimea de 0.4 km – comuna Tănăsoaia - titular - COMUNA TANASOAIA

DECIZIA  ETAPEI  DE  ÎNCADRARE - PROIECT

NR. 10257 / 26.10.2017

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de către COMUNA TĂNĂSOAIA, înregistrată la A.P.M. Vrancea cu nr. 8713/ 15.09.2017, in baza H.G. nr. 445/2009 -  privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului si  a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfaşurată în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică desfaşurată în din data de 26.10.2017, ca proiectul de investitii: Modernizare drum comunal în satul Năneşti cu lungimea de 2.0 km şi drum comunal în satul Feldioara cu lungimea de 0.4 km – comuna Tănăsoaia ”  - propus a fi amplasat în în intravilanul satului Năneşti şi respectiv Feldioara, comuna Tănăsoaia, judeţul Vrancea - nu se supune evaluarii impactului asupra mediului şi nu se supune evaluarii adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr. 2, pct. 13, lit. – a).

( Orice modificări sau extinderi, altele decat cele prevăzute la pct. –ul 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului).

b)Caracteristicile proiectului:

       Localizarea proiectului - Terenul se afla amplasat în în intravilanul satului Năneşti şi respectiv Feldioara, comuna Tănăsoaia, judeţul Vrancea. Drumurile comunale apartin domeniului public administrat de Primaria comunei Tănăsoaia.         

         Regimul economic: Terenul respectiv este încadrat la categoria de folosinţă drumuri locale ( lungimea totala a drumului propus a fi modernizat este de 2.4 km  - cca. 12.000 mp) .

         Regimul tehnic: Lucrările propuse a se executa vor păstra vechiul amplasament al drumului propus pentru modernizare şi constau în modernizarea cu îmbrăcăminte asfaltică. Lucrările propuse prin prezenta documentaţie se vor realiza în zona drumului existent şi nu vor afecta suprafeţe de teren cu altă destinaţie, conform O.G. nr. 43/1997, privind regimul juridic al drumurilor publice.

        In cadrul acestui proiect se tratează modernizarea infrastructurii unor drumuri de interes local – drumuri comunale aflate pe teritoriul administrativ al Unitatii Administrativ Teritoriale Tănăsoaia si care asigura legătura intre componentele comunei si reţeaua de drumuri naţionale si judetene care străbat judeţul Vrancea. Traseul va fi păstrat cat mai aproape de cel existent, corecţiile eventuale se vor efectua pentru încadrarea elementelor geometrice ale drumului in prevederile STAS 863-85.

          Necesitatea investitiei : Necesitatea investiţiei este generată de situaţia actuală a reţelei de drumuri de pe raza comunei Tănăsoaia – satele Nanesti, respectiv Feldioara. Sistemul rutier actual nu asigură o circulaţie rutieră normală,  strazile propuse spre reabilitare devenind, în anumite condiţii climaterice impracticabile circulaţiei autovehiculelor şi pietonilor care se deplasează prin comuna Tănăsoaia.

              Starea acestor drumuri influenţează negativ viaţa economică, socială şi culturală a locuitorilor comunei. Situaţia precară a drumurilor comunale din comuna Vanatori a creat o serie de efecte negative, cele mai semnificative fiind:

            -    accesul îngreunat la principalele obiective economice, sociale, culturale şi la exploataţiile agricole;

            -    lipsa de interes din partea unor investitori în dezvoltarea activităţii economice în zonă;

            -    desfăşurarea cu greutate a învăţământului si educaţiei.

            -    lipsa de interes în stabilirea în comună a personalului didactic, medical etc.

            -    asigurarea medicală şi veterinară se desfăşoară cu greutate;

            -    neatractivitate din partea locuitorilor de a se stabili şi construi locuinţe;

            -    intervenţia greoaie a mijloacelor de intervenţie în caz de urgenţă;

            -  asigurarea unor condiţii minime pentru sănătatea, confortul şi igiena oamenilor.

 

 Drumurile comunale propuse a se reabilita, au o lungime totală de  2,4 km.

 

D.C. 11 (L= 1310 ML)

D.C. 11 strabate satul Nanesti si in prezenta documentatie se propune modernizarea acestui drum de la km 0+000-1+310.

Colectarea apelor de pe platforma drumului se va realiza prin: rigola carosabila amplasata pe partea dreapta a drumului si santuri pereate cu acostament betonat. Descarcarea apelor colectate de santuri se va face prin podete existente dar si prin intermediul podetele dalate proiectate (in numar de 7 bucati).

D.C. 249 (L= 200 ML)

  D.C. 249 se racordeaza in   D.C. 11  si  strabate satul Nanesti . In prezenta documentatie se propune modernizarea acestui drum de la km 0+000-0+200.

Colectarea apelor de pe platforma drumului se va realiza prin 200 ml de sant pereat cu acostament betonat  amplasat pe partea stanga a drumului de la km 0+000-0+200. Descarcarea apelor colectate de santuri se va face prin podete existente dar si prin  intermediul celor 2 podete proiectate.

Pentru orientarea şi reglementarea circulaţiei se prevad marcaje longitudinale (2,62 km), marcaje transversale (16 mp) si semnalizari verticale (4 buc.).

D.C. 161 (L= 245 ML)

D.C. 161 se racordeaza in   D.C. 11  si  strabate satul Nanesti . In prezenta documentatie se propune modernizarea acestui drum de la km 0+000-0+245.

  Se va realiza reprofilarea platformei drumului pentru a se asigura conlucrarea patului drumului cu stratul nou de balast   din sistemul rutier.

Colectarea apelor de pe platforma drumului se va realiza prin 245 ml de rigola triunghiulara pereata cu acostament betonat  amplasata pe partea dreapta a drumului de la km 0+000-0+245. Descarcarea apelor colectate de santuri se va face prin podete existente dar si prin  cele 2 podete proiectate.

Pentru orientarea şi reglementarea circulaţiei se prevad marcaje longitudinale, marcaje transversale si semnalizari verticale.

D.C. 27  (L= 155 ML)

D.C. 27 se racordeaza in   D.C. 11  si  strabate satul Nanesti . In prezenta documentatie se propune modernizarea acestui drum de la km 0+000-0+155.

Colectarea si evacuarea apelor meteorice atat de pe platforma drumului cat si din zonele adiacente nu este asigurata deoarece santurile sunt neconturate, exista zone de siroire si baltire a apei.

  Se va realiza reprofilarea platformei drumului pentru a se asigura conlucrarea patului drumului cu stratul nou de balast   din sistemul rutier.

Colectarea apelor de pe platforma drumului se va realiza prin 155 ml de rigola carosabila amplasata pe partea dreapta a drumului de la km 0+000-0+155. Descarcarea apelor colectate de santuri se va face prin podete existente dar si prin  cele 2 podete proiectate.

D.C. 65 (L= 90 ML)

D.C. 65 se racordeaza in   D.C. 11  si  strabate satul Nanesti . In prezenta documentatie se propune modernizarea acestui drum de la km 0+000-0+090.

Colectarea apelor de pe platforma drumului se va realiza prin 90 ml de rigola carosabila amplasata pe partea stanga a drumului de la km 0+000-0+090.

       Pentru orientarea şi reglementarea circulaţiei se prevad marcaje longitudinale, marcaje transversale si semnalizari verticale .

Colectarea si evacuarea apelor meteorice atat de pe platforma drumului cat si din zonele adiacente nu este asigurata deoarece santurile sunt neconturate, exista zone de siroire si baltire a apei.Colectarea apelor de pe platforma drumului se va realiza prin 400 ml de rigola carosabila amplasata pe partea stanga a drumului de la km 0+000-0+400.

     Descarcarea apelor colectate de santuri se va face prin podete existente dar si prin podetul proiectat la km 0+003 - podet transversal dalat   (He=0,4m, l=0,5m, L=8,0 m ) cu camera de cadere in amonte.

 

          Organizarea de santier  se va amplasa in afara zonelor locuibile.

           Beneficiarul va pune la dispozitia contractantului un amplasament pentru organizarea de santier ce va cuprinde: containere personal ; vestiare; spatii de depozitare; parcari utilaje; container grup sanitar, dusuri.

Cai de acces provizorii - Pe toata durata executiei lucrarilor nu vor fi obturate accesele spre propietati. Se va evita executia lucrarilor in zona parcarilor in perioada sezonului de varf. Se vor asigura cai de acces provizorii.

Curatenia in santier, servicii sanitare - Contractantul va asigura curatenia in santier, prin amenajarea unor spatii de depozitare temporare a deseurilor rezultate din activitatea sa, deseuri care vor fi colectate sistematic fara a impiedica circulatia sau crea disconfort. Contractantul va asigura santierul cu toalete ecologice.

            La finalul lucrărilor de terasamente, platforma drumului va fi reprofilată şi va avea cotele corespunzătoare rezultate din ridicarea liniei roşii.

 

b2) Cumularea cu alte proiecte: Nu e cazul

b3) Utilizarea resurselor naturale: energie, agregate minerale, pamant, etc.

b4) Producţia de deşeuri : deşeuri de construcţii ( balast, piatra sparta, beton , materiale plastice, pamant, metalice, etc.), deşeuri menajere. Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si preluate de către operatori economici autorizaţi.

b5) Emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : pot apărea emisii pe perioada construirii in cazul in care nu iau masuri corespunzătoare de reducerea acestora.

b6) Riscul de accident, ţinându-se seama in special de substanţele si tehnologiile utilizate: titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

 

c) Localizarea proiectelor :

 c1) Utilizarea existenta a terenului: folosinta actuala – drumuri comunale de interes local.

 c2) Relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora : nu este cazul,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebita pentru;

       a) zonele umede: nu este cazul,

       b) zonele costiere: nu este cazul,

       c) zonele montane si împădurite: nu este cazul,

       d) parcurile si rezervaţiile naturale: nu este cazul,

       e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia in vigoare, cum sunt : zone de  

       protecţie a faunei piscicole naturale si bazine piscicole amenajate: nu este cazul.

       f) zonele de protecţie speciala, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu se suprapune ariilor naturale protejate.

       g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite : nu este cazul;

       h) ariile dens populate : nu e cazul;

       i) peisaje cu semnificaţie istorica, culturala si arheologica : nu este cazul

 

 d)Caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Extinderea impactului: aria geografica si numărul de persoane afectate : nu este cazul;

 d2) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul;

 d3) Mărimea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul tehnic);

 d4) Probabilitatea impactului: redusa .

 d5) Durata, frecventa si reversibilitatea impactului: In perioada de execuţie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar.

 

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 14/ 05.09.2017.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

      - Beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor

      prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii si de gospodărire a apelor in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic prevăzute

      prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  

    obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările .

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor .

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect,

in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata

execuţiei lucrărilor.

 

  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in

containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata, numai in baza avizului Primăriilor pe raza carora se realizeaza proiectul; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice,  hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.

            NU se vor face demolari de cladiri sau defrisari de arbori.

   - Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate  temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate

utilajele vor fi verificate periodic;

     - Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

  • Organizarea de şantier va dispune de toalete ecologice. Constructorul va avea in vedere

întreţinerea toaletelor ecologice, prin contract cu o firma autorizata.

  • La parasirea incintei şantierului, rotile autovehiculelor se vor curata.
  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor

transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

  • Nu se vor stoca combustibili in  şantier.
  • NU se vor face demolari de cladiri sau defrisari de arbori/arbusti/ garduri vii

 

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

-  Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

-   Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

-   Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare iar APM Vrancea va aplica in mod corespunzător, in aceasta situaţie prevederile art.22 alin.(3) din HG nr. 445/2009.

-    Nerespectarea prevederilor deciziei APM Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

-  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

                   

                

 

 

         Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului cu modificarile, si completarile ulterioare;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificarile si completarile ulterioare;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.

- Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.