Back

Proiectul deciziei etapei de incadrare pentru proiectul Modernizare drumuri de interes local, comuna Boloteşti, judeţul Vrancea - titular - Comuna BOLOTESTI

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE  - Proiect

  

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BOLOTEŞTI din com. Boloteşti, sat Boloteşti, jud. Vrancea, inregistrată la Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea cu nr. 9937 / 28.10.2016, în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,
Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 03.11.2015, ca proiectul proiectul

„Modernizare drumuri de interes local, comuna Boloteşti, judeţul Vrancea” propus a fi realizat în comuna Boloteşti, satele Ivănceşti, Putna, Găgeşti, Vităneştii de sub Măgura, Pietroasa şi Boloteşti, intravilan şi extravilan, jud. Vrancea,

nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.
 

  Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:
a)
Proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 10, lit. b)”proiecte de dezvoltare urbană, inclusiv construcţia centrelor comerciale şi a parcărilor auto.”

 

b) Caracteristicile proiectului:

Avand in vedere starea drumurilor aflate în administrarea comunei Bolotesti (avand in componenta satele: Bolotesti, Putna, Ivancesti, Gagesti, Pietroasa si Vitanestii de sub Magura), stare improprie desfăşurării in siguranta a circulaţiei rutiere, precum şi a desfăşurării activităţilor specifice zonei în perioadele cu ploi abundente, proiectul propune modernizarea de drumuri vicinale (D.V) in lungime de cca 41.789 km (in toate satele componente, exceptand satul Ivancesti) si drumuri comunale (D.C.) in lungime de cca 5.085 km (in satele Bolotesti, Putna si Gagesti).

Caracteristici constructive:

- realizarea unei îmbrăcăminţi asfaltice si colectarea şi evacuarea corespunzătoare a apelor meteorice; 

- sistem rutier şi profil transversal corespunzător categoriei funcţionale a drumurilor: latimea partii carosabile in aliniament = 1,75 – 4 m pentru D.V. si 4 – 5,5 m pentru D.C.; acostamente = 2 x 0,375 – 0,5 m pentru D.V. si 2 x 0,5 – 0,75 m pentru D.C.;  

- panta în profil transversal 2,5 %;

- acostamentele se vor realiza din balast cu o pantă transversală de 4% către şanţuri;

- viteza de proiectare 40 km/h.

Principalele materii prime/materiale care vor fi utilizate la realizarea proiectului: balast cca 19.100 t, piatra sparta cca 11.310 t, nisip cca 210 t, strat de legatura cca 15.400 t, strat de uzura cca 9.400 t.

Structura rutieră a drumurilor pe care există o împietruire din balast va fi compusă din: aport de balast, strat de piatra sparta amestec optimal, strat de legătură din mixtură asfaltică, strat de uzură din beton asfaltic.

            Reteaua de colectare a apelor meteorice se va realiza prin executia de: şanţuri neprotejate din pamant 10.029 m, santuri pereate 776 m, rigole neprotejate din pamant 214 m, rigole betonate 880 m si rigole carosabile 93 m; in zona podetelor tubulare se vor amenaja camere de cadere impreuna cu santuri pereate de preluare (pe lungime = 3 – 5 m). Toata acesta retea de colectare va fi preluata de reteaua de colectare a drumului national DN 2D si a drumului judetean DJ 205 P, avand in vedere relieful din zona.

Pentru evacuarea apelor si o buna regularizare a retelei de ape meteorice, se vor executa:

- podeţe transversale tubulare (tip premo) = 5 buc. x 5 – 10 m = 37,5 m, diametru 800 mm;

- podeţe laterale tubulare (tip premo) = 4 buc. x 5 – 7,5 m = 25 m, diametru 600 mm

- camere de cadere (pentru evitarea colmatarii) = 10 buc.

Lucrari necesare organizarii de santier:

- localizare: in sat Gagesti, punctul Mat, intr-un spatiu securizat sii betonat.

- pentru traficul de şantier se vor alege trasee care să evite pe cât posibil zonele dens populate;

- se va alege un program de lucru de comun acord cu populaţia din zonă;

- se va acorda o atenţie sporită manevrării utilajelor în apropierea zonelor locuite ;

- utilajele şi mijloacele de transport vor fi verificate periodic din punct de vedere tehnic; schimbul de ulei şi alimentarea cu motorină a acestora nu se va face în amplasament;

-se va controla transportul cu autobetonierele, pentru a se preveni pierderile accidentale pe traseu.

- la finalizarea lucrărilor se va efectua curăţirea fronturilor de lucru prin eliminarea tuturor deşeurilor; zona afectată va fi amenajată din punct de vedere peisagistic, pentru aducerea la starea iniţială.   

b.1. mărimea proiectului: lungimea totala a drumurilor propuse pentru modernizare = cca 9264; suprafaţa teren = 18.929 mp D.V.+ 31.062 mp D.C. = 49.991 mp.

b.2. cumularea cu alte proiecte: -

b.3. utilizarea resurselor naturale: -

b.4. producţia de deşeuri: categorii de deseuri generate in perioada executiei proiectului:deseuri din pamant excavat;deseuri din demolari de diferite materiale componente ale straturilor existente - umpluturi neomogene (moloz, materiale de constructie);deseuri menajere. 

- deseurile vor fi gestionate corespunzator prin colectare selectiva, transport si eliminare in conformitate cu reglementarile in vigoare si prin operatori specializati autorizati;

b.5. emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- manipularea combustibililor astfel incat sa se evite scaparile accidentale pe sol sau in apa;

- manipularea materialelor/substantelor utilizate in faza de constructie se va realiza astfel incat sa se evite dizolvarea si antrenarea lor de catre apele de precipitatii;

- reviziile şi reparaţiile utilajelor se vor face periodic conform graficelor şi specificaţiilor tehnice la service-uri autorizate.

- stropirea cu apa a materialelor (pamant, nisip), program de control al prafului in perioadele uscate pentru suprafetele de teren cu imbracaminte asfaltica neadecvata, cu ajutorul camioanelor cisterna;

- masinile cu masa mare, care cauzeaza vibratii din cauza miscarilor, vor fi echipate cu amortizoare;

-după terminarea lucrărilor, măsurile care se vor lua pentru protecţia solului şi subsolului sunt:

plantarea de arbori; înierbarea terasamentelor; resturile rezultate din activitatea de execuţie a lucrărilor, vor fi depozitate în spaţii special amenajate şi precizate de conducerea Primăriei;

-pentru traficul de şantier se vor alege trasee care să evite pe cât posibil zonele dens populate;

-se va acorda o atenţie sporită manevrării utilajelor în apropierea zonelor locuite .

-În cadrul amplasamentului nu există depozit de produse petroliere.

b.6. riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate: titularul de proiect va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

 

 

 

c) Localizarea proiectului: amplasamentul este situat în intravilanul si extravilanul comunei Bolotesti. Comuna Bolotesti este situata in partea centrala a judetului Vrancea, la poalele de S-E ale Magurii Odobesti , pe raul Putna, la 15 km de Panciu.

c.1. utilizarea existentă a terenului: folosinta : drumuri de interes local; destinatia: drumuri de interes local;

c.2. relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora: -

c.3. capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

- zonele umede: nu este cazul;
- zonele costiere: nu este cazul;

- zonele montane şi cele împădurite: nu este cazul;

- parcurile şi rezervaţiile naturale: nu este cazul;

- ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate, etc.: nu este cazul;

- zonele de protecţie specială, mai ales cele desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de  protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;

- ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite: nu este cazul;

- ariile dens populate:-

- peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică: nu este cazul.

d) Caracteristicile impactului potenţial:

d.1. extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate: -

d.2. natura transfrontieră a impactului: nu este cazul;
d.3. mărimea şi complexitatea impactului: in perioada de executie a proiectului, impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protectia factorilor de mediu impuse prin proiect (prezentate in memoriul tehnic);

d.4. probabilitatea impactului: nesemnificativa;
d.5. durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului: in perioada de execuţie a proiectului, impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar, iar la finalizare calitatea factorilor de mediu afectaţi va reveni la parametrii anteriori.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului:

 

• Investitia se va realiza cu respectarea documentatiei depuse la A.P.M. Vrancea, precum si a normativelor si prescriptiilor tehnice specifice construirii proiectului, a legislatiei de mediu in vigoare si a prevederilor certificatului de urbanism nr. 21 / 20.03.2016 emis de Consiliul Judetean Vrancea.

• Se vor respecta cu strictete prevederile Ordinului M.S. nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

• Prezentul act nu exclude obţinerea avizelor/acordurilor emise de instituţii specializate ale statului conform prevederilor legale.
• La executarea lucrărilor se vor respecta legislatia de securitate la incendiu si protectie civila, normele sanitare si de protecţia muncii in vigoare.

• Se vor respecta limitele de zgomot produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor in conformitate cu H.G. nr.1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor.

 

 

• Se va reface cadrul natural pentru suprafetele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrarilor.

• Se vor asigura conditii pentru depozitarea temporara a materialelor de constructii si a reziduului de santier astfel incat sa nu afecteze traficul rutier si sa nu creeze disconfort in zona.

• Investitia va respecta strict proiectul si masurile de protectie a mediului prevazute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

• Se vor lua masuri pentru prevenirea poluarii accidentale a factorilor de mediu pe toata durata executiei lucrarilor.

• Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic, sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

• Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si se vor pune in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

• Materialele fine sau prafoase (pamant, balast, nisip, deseuri de constructie prafoase ) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protectie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.

• La parasirea incintei santierului, rotile autovehiculelor se vor curata.

• La realizarea investitiei se vor utiliza utilaje performante, cu nivel redus al emisiilor de noxe si care au revizia tehnica la zi; se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

• Nu se vor stoca combustibili in şantier.

• Se vor evita pierderile de carburanti sau lubrifianti la stationarea utilajelor/mijloacelor de transport utilizate; pentru aceasta, se vor verifica atent toate utilajele/mijloacele de transport utilizate.

• Se interzice efectuarea lucrarilor de intretinere si reparatii a mijloacelor de transport in cadrul obiectivului de investitii / spatiului adiacent, precum si alimentarea cu carburanti a acestora; aceste lucrari se vor realiza numai prin unitati specializate autorizate.

• Dupa terminarea lucrarilor, constructorul are obligatia eliberarii amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, etc).

• Deseurile de constructie vor fi transportate si depozitate la o platforma autorizata.

• Managementul deseurilor generate de lucrarile de constructie va fi in conformitate cu legislatia pecifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizeaza lucrarile.

• Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva /depozitarea temporara a tuturor categoriilor de deseuri produse (deseuri de ambalaje, deseuri metalice, de lemn, hartie – carton, plastic – PET, sticla, textile, etc), atat in timpul lucrarilor de executie a proiectului, cat si in timpul functionarii obiectivului, in vederea eliminarii/valorificarii prin operatori specializati autorizati, in conformitate cu prevederile Legii nr. 211 / 2011 privind regimul deseurilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

• Transportul deseurilor se va face cu mijloace de transport  adecvate fiecarui tip de deseu, cu respectarea prevederilor H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.

• Deseurile menajere generate in perioada lucrarilor de constructii si in perioada functionarii obiectivului vor fi colectate / stocate temporar in europubele si eliminate prin operator de servicii de  salubrizare autorizat.

• Este interzisa depozitarea materialelor de constructii si a deseurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.
• Este interzisa arderea deseurilor rezultate atat in timpul lucrarilor de executie a proiectului, cat si in timpul functionarii obiectivului.

• Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrarilor.

• Prezentul act nu exonereaza de raspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul executiei lucrarilor sau exploatarii acestora.

• Prezentul act este valabil pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

 

 

• Titularul proiectului are obligaţia de a notifica in scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita după emiterea deciziei etapei de încadrare, iar A.P.M. Vrancea va aplica in mod corespunzator, in aceasta situatie, prevederile art. 22 alin. (3) din H.G. nr. 445/2009.

• La finalizarea proiectului, titularul proiectului va notifica autoritatea competenta pentru protecţia mediului in vederea efectuarii unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

• Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea şi anularea acesteia, după caz.
 

Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale:

• O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările si completările ulterioare;

• Legea nr. 211 /2011 privind regimul deşeurilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

• H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României;
• H.G. nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate;

• H.G. nr. 352 /21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 /2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.