Back

Decizia etapei de incadrare pentru „Amenajament silvic organizat in UP I Campuri, UP II Soveja si UP III Tisita, amplasat in UAT Tulnici, Soveja, Campuri si Racoasa” - titular - Regia Nationala a Padurilor Romsilva Directia Silvica Vrancea Ocolul Silvic Soveja

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

Nr. 646/ 24.02.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de Regia Nationala a Padurilor Romsilva Directia Silvica Vrancea Ocolul Silvic Soveja pentru „Amenajament silvic organizat in UP I Campuri, UP II Soveja si UP III Tisita, amplasat in UAT Tulnici, Soveja, Campuri si Racoasa, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 646 din 19.01.2022,

în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului , Apelor si Padurilor;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare;
  • OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • Ordinului MMP nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar , cu modificarile si completarile ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;

 

Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea,

Avand în vedere următoarele:

  • Adresa Ministerului Mediului nr. 20162/C.A./10.04.2020 privind modul de parcurgere a procedurii de evaluare de mediu  pentru amenajamente silvice;
  • consultarea autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 17.02.2022;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (2), pct. b) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului;
  • in conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 28 , alin (2);
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

decide:

„Amenajament silvic organizat in UP I Campuri, UP II Soveja si UP III Tisita”, amplasat in UAT Tulnici, Soveja, Campuri si Racoasa, titular Regia Nationala a Padurilor Romsilva Directia Silvica Vrancea Ocolul Silvic Soveja, necesită evaluare de mediu şi  evaluare adecvata urmând a se supune supune adoptării cu aviz de mediu.

 

Suprafaţa actuală a fondului forestier proprietate publică a statului administrat de Ocolul Silvic Soveja este de 7702,2257 ha, fiind repartizată pe unităţi de producţie astfel:

Amenajamentul ediţia 2012

Suprafaţa la data de 14.05.2021

Unitatea de producţie

Suprafaţa la 01.01.2012 [ha]

Unitatea de producţie

Suprafaţa actuală - ha

Nr.

Denumire

Nr.

Denumire

I

Câmpuri

1774,32

I

Câmpuri

1756,04

II

Soveja

4685,32

II

Soveja

4649,6857

III

Tisita

1296,50

III

Tisita

1296,50

Total O.S. Soveja

7756,14

Total O.S. Soveja

7702,2257

 

 

Justificarea prezentei decizii:

Amenajamentul silvic al fondului proprietate publică a statului administrat de Ocolul Silvic Soveja se suprapune cu arii naturale protejate după cum urmează:

  • ROSCI 0208 Putna-Vrancea
  • ROSPA 0088 Munții Vrancei
  • RONPA 0932 Parcul Natural Putna-Vrancea
  • ROSCI 0395 Soveja.

 

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

Regimul adoptat este codru.

            Compoziţia ţel este cea corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile si compozitia tel la exploatabilitate pentru celelalte arborete.

Exploatabilitatea : - de protecţie – pentru arboretele din gruopa I-a functionala.

Tratamente: tăieri progresive, tăieri rase;

Ciclul : - se va stabili în concordanţă cu formaţiile şi speciile forestiere care compun pădurea, funcţiile social-economice atribuite arboretelor, vârsta medie a exploatabilităţii şi posibilitatea de creştere a eficacităţii funcţionale a arboretelor şi a pădurii în ansamblu.

 

Zonarea funcţională

La amenajarea precedentă toate pădurile administrate de Ocolul Silvic Soveja au fost încadrate în grupa I funcţională. În principiu categoriile funcţionale sunt : 1.1A, 1.2A, 1.2B, 1.2E, 1.2H, 1.2I, 1.2L, 1.4H, 1.5C,' 1.5H, 1.5.Q, 1.5.R.

În situaţia în care, în legislaţia de mediu referitoare la ariile naturale protejate sunt restricţii, acestea se vor identifica prin includerea arboretelor în tipurile funcţionale, grupele si subgrupele funcţionale corespunzătoare restricţiilor impuse.

 

Subunităţi de gospodărire

Subunităţile de gospodărire se vor constitui în conformitate cu prevederile din "Norme tehnice pentru amenajarea pădurilor".

La amenajarea anterioară arboretele analizate erau incluse în următoarele subunităţi de gospodărire:
S.U.P. "A" - Codru regulat - sortimente obişnuite
S.U.P. "E" - Păduri supuse regimului de ocrotire integrală
S.U.P. "K" - Rezervaţii de seminţe
S.U.P. "M" - Păduri supuse regimului de conservare deosebită

La amenajarea actuală se recomandă în principiu menţinerea subunităţilor de gospodărire menţionate. În cazul în care vor exista suprafeţe validate în baza legilor fondului funciar şi nepuse în posesie până la finele anului 2021, acestea vor fi constituite ca S.U.P. "O" - Suprafeţe de fond forestier validate ce urmează a fi puse în posesie.

Dacă pe parcursul desfăşurării lucrărilor de teren va apărea necesitatea constituirii unor alte tipuri de subunităţi, proiectantul va aduce la cunoştinţa Conferinţei a II-a de amenajare care va decide oportunitatea creării acestora.

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

 

Toate ariile protejate suprapuse suprafetelor de fond forestier care fac obiectul acestui plan de amenajare silvica sunt administrate in baza unor planuri de management aprobate prin Ordin al Ministrului Mediului.

 

Conform prevederilor OUG 57/2007 art. 24 alin. (1) amenajamentele silvice ale unităților de producție/proprietăților ce intră în componența ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management. Ca urmare trebuie realizata o analiza completa a tuturor activităților si masurilor propuse in  Planul de Management astfel incat daca exista necorelări cu Planul de Amenajare Silvica acesta din urma sa poată fi revizuit, integrându-se aspectele impuse.

 

De asemenea in vecinătatea acestor suprafețe aflate in proprietate publică a statului administrat de Ocolul Silvic Soveja există suprafețe de pădure administrate in baza unor amenajamente silvice care prevăd lucrări si activitati in aceste arii protejate, fapt care poate genera un impact cumulativ asupra biodiversității si/sau factorilor de mediu.

 

In ceea ce privește fauna de interes cinegetic mentionata in Anexa 1 si Anexa 2 la Legea vanatorii nr 407/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, mentionam faptul ca padurile care sunt incluse in acest plan de amenajare silvica sunt incluse in diferite fonduri cinegetice de vanatoare administrate de gestionari  pe baza unor Planuri de Management Cinegetic. Aceste planuri prevăd zonări funcționale si masuri care pot intra in contradicție sau pot avea un impact cumulat cu lucrările silvice propuse in anumite suprafețe de pădure.

 

 c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

 

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire care fac obiectul planului „Amenajament silvic organizat in UP I Campuri, UP II Soveja si UP III Tisita”, amplasat in UAT Tulnici, Soveja, Campuri si Racoasa se va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

d) problemele de mediu relevante pentru plan:

 

Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate publică a statului administrat de Ocolul Silvic Soveja se suprapune cu arii naturale protejate după cum urmează:

 

  • ROSCI 0208 Putna-Vrancea
  • ROSPA 0088 Munții Vrancei
  • RONPA 0932 Parcul Natural Putna-Vrancea
  • ROSCI 0395 Soveja.

 

e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: 

Planul respectă dispoziţiile actelor normative în vigoare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

 

Analiza informatiilor din documentația înaintata si a planurilor de management aprobate prin Ordin de Ministru, a evidențiat faptul ca in aceste perimetre exista  habitatea de interes comunitar si spatii cu rol potențial de habitat natural de refugiu, popas si/sau hrănire pentru speciile de fauna menționate in Formularele Standard, lucrările care se propun fiind susceptibile sa genereze un impact semnificativ asupra speciilor si habitatelor pentru care au fost infiintate ariile protejate mai sus menționate.

b) natura cumulativă a efectelor: Este posibila manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, avȃnd în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus si existenta unor planuri in zona;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

In cazul unor calamităţi (doborâturi şi rupturi produse de vânt şi zăpadă, uscări anormale, ş.a.) în arboretele prevăzute a fi parcurse cu lucrări de îngrijire, volumele rezultate se vor précompta pe seama produselor principale sau secundare, în funcţie de vârsta acestor arborete. Se va ţine seama de legislaţia în vigoare care reglementează măsurile necesare pentru arboretele afectate de factori destabilizatori,.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial

afectate):

Suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de  7702,2257 ha.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

 (i)  caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului:

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv:

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

Lucrarile prevazute in ROSCI 0208 Putna-Vrancea, ROSPA 0088 Munții Vrancei, RONPA 0932 Parcul Natural Putna-Vrancea si in ROSCI 0395 Soveja sunt susceptibile de a genera un impact negativ  asupra ariilor natural protejate de interes comunitar.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în ziarul „ Monitorul de Vrancea” în ediţiile din 22.10.2021 si 25.10.2021.

 

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind

decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va continua procedura de emitere a avizului de mediu.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.